Az otthoni munkavégzés 6 titka

Hogy a távmunka a hatékony munkavégzés eszköze legyen

Egyre több hazai vállalat kifejezetten bátorítja munkatársait arra, hogy alkalmanként otthonról tevékenykedjenek, hiszen a távmunka-végzéssel igen jól konkretizálható előnyök járnak: megtakarítható a munkahelyre történő utazási idő és költség, amit a munkavállalók például a családjukra vagy kikapcsolódásra fordíthatnak. Ha a munkatársak szabadon megválaszthatják a számukra kedvező munkahelyszínt, körülményeket, és szabadabban oszthatják be idejüket, az nem csak a munka hatékonyságát növelheti, hanem a kollégák és a munkáltató közötti bizalmat, jó kapcsolatot is erősítheti, hogy az utazások mennyiségének csökkentésével együtt járó környezetkímélést vagy az irodabérlés és fenntartás költségének csökkentését már nem is említsük.

Kismamáktól, felújítás közelében dolgozóktól vagy távolról munkába járó kollegáinktól hozzánk is egyre több olyan kérés, kérdés – sőt egyre gyakrabban konkrét igény - fut be, amely a távmunka, az otthoni munkavégzés feltételei, lehetőségei iránt érdeklődik. Az otthoni munka azonban nem mindenkinek való. Egyes munkavállalók szeretnének legalább a hét bizonyos napjain otthonról dolgozni, és ha megtehetik, különösen nagy előrehaladásról számolnak be. Számukra ez a munka-magánélet egyensúlyának tökéletes megvalósulása. Mások csak és kizárólag az irodában képesek figyelmesen és koncentráltan dolgozni, az otthoni munkavégzést a családdal összeegyeztethetetlennek tartják.

Az otthoni munkavégzés sokak számára tehát nagy vonzerő, de vannak hátrányai is! Hogy „megérje” bizony szigorú önfegyelemre lesz szükség. Íme a 6 legfontosabb szabály a Reed.co.uk karrier portál szakértőinek véleménye szerint, hogy a távmunka ne egy rémálom, hanem a hatékony és elkötelezettségnövelő munkavégzés eszköze legyen:

1. Alakítsuk ki a munkavégzés helyszínét!

Ahhoz, hogy olyan hatékonyak legyünk, mint az irodában, úgy is kell éreznünk magunkat, mintha egy munkahelyen lennénk. Ez azt jelenti, hogy ki kell alakítanunk a megfelelő környezetet a munkához.

Kerüljük a kanapén vagy fotelben való heverészést, az sem jó, ha matracon vagy babzsákon ülve dolgozunk. Az ágyban fekvésnek pedig még a gondolatától is zárkózzunk el. Üljünk asztalhoz és győződjünk meg róla, hogy minden olyan kellék a rendelkezésünkre áll, amely a munkahelyen - például irattároló, jegyzetfüzet, post-it, toll és szemetes. Ezek az apróságok nemcsak a munkát könnyítik meg, de segítenek lélekben is "munkahelyi üzemmódba" kapcsolni.

2. Osszuk be az időnket!

Ha már megvan a lakáson belül a megfelelő helyszín a munkavégzésre, készítsünk tervet, hogyan osztjuk be az időnket, amely a szokásos irodai munkarendtől persze merőben eltérő lehet. Írjunk listát és minden egyes ponthoz kapcsoljunk konkrét időpontot, amikorra végeznünk kell az adott feladattal. Ha ezt a módszert követjük, reális elképzelésünk lesz arról, mit tudunk elvégezni egy otthon töltött munkanap alatt. A jól elkészített időbeosztás lendületet ad, segít a koncentrálásban, ráadásul arra is jó, hogy a figyelemelterelő dolgokat minimálisra csökkenthessük.

3. Kapcsoljuk ki a tévét!

Lehet, hogy banálisan hangzik, de a televízió kikapcsolása sokak számára nem olyan egyértelmű döntés, ha otthoni munkavégzésről van szó.

Egyes munkavállalók úgy vannak vele, hogy szükséges egy kis háttérzaj, mások arra hivatkoznak, hogy egyszerre több dologra is tudnak figyelni (multitasking). A valóság azonban az, hogy csak idő kérdése, hogy a bekapcsolva hagyott televízió, rádió vagy CD-lejátszó elvonja a figyelmünket a munkáról. Elég egy-egy ismerős dallam, szlogen vagy érdekesnek tűnő mondatfoszlány és már kis is zökkentünk, sok esetben akár hosszú órákra. Ugyanez vonatkozik a rádióra, közösségi oldalakra és a különböző hírportálokra is, amelyek néhány perces kikapcsolódással kecsegtetnek, miközben észrevétlenül odaláncolnak az internethez.

4. Tartsunk szünetet!

A figyelemelterelő dolgok kizárása nem jelentheti azt, hogy egész nap csak a munkával kell foglalkoznunk.

Iktassunk be rendszeres időközönként szüneteket – az előzetesen megtervezett és kialakított időbeosztásunknak megfelelően. Menjünk el ebédelni, üljünk ki a teraszra egy 20 perces sziesztára, sétáljunk egyet a kutyával vagy ekkor menjünk el a gyerekért az oviba. A hosszabb/rövid pihenő egyéb tevékenység után még nagyobb lendülettel folytathatjuk feladatainkat és elkerülhetjük a kiégést is.

5. Dolgozzuk le a 8 órát!

A távmunka nem jelenti azt, hogy nem kell ledogoznunk a munkaidőnket.

Az otthoni munkavégzés ugyanúgy beleszámít a munkaidőbe, mint az irodai. Tény, hogy nagy a kísértés arra, hogy később kezdjük a napot, esetleg hamarabb fejezzük be, vagy ha süt a nap, kimenjünk a strandra, ennek a kísértésnek mindenáron ellen kell, hogy álljunk. Gondoljunk arra, mennyi időt spórolunk azzal, hogy nem kell reggelente bemenni az irodába, ezért az a minimum, hogy kilenckor valóban munkához látunk! Ha nehezen tudjuk rávenni magunkat a szigorú időbeosztásra, képzeljük el, hogy főnökünk a lakásban van. Vajon tetszene neki, ahogyan az időnket töltjük? Ha nem, akkor ideje változtatni szokásainkon. A feladatinkat el kell végezni.

6. Tartsuk a kapcsolatot a kollégákkal!

A legtöbb kritika, ami a távmunkát éri, nem más, mint a kommunikáció hiányából adódó elszigeteltség.

Rendszeresen telefonáljunk be az irodába, legyünk elérhetőek chaten és folyamatosan kísérjük figyelemmel a munkahelyi levelezőlistát. Kollégáink és főnökünk leveleire minden esetben válaszoljunk időben. Ha szükségesnek tartjuk, reggelente küldjük el az aznapra tervezett teendőink listáját és délután jelentkezzünk be újra az elért eredményekkel. És persze jelenjünk is meg időnkét a munkahelyünkön, akár hetente többször is…
 

Forrás: reed.co.uk, profesion.hu


Címkék:

2014. szeptember 22. 14:04



© 2017 TV2 Zrt.
POWERED BY NEOPORT CORE CMS